Den beste veien til førerkortet
Tempo Trafikkskole AS
Den beste veien til førerkortet
Veien til førerkortet kan virke lang og komplisert. Og det er kanskje ikke så rart? Du skal tross alt lære deg noe helt nytt. I denne artikkelen har vi samlet trafikklærernes beste tips til hvordan du får en mest mulig smidig vei til lappen.
-Den beste måten å lykkes med lappen på er å ha motivasjonen på plass, forteller Petter Myklebust i Tempo Trafikkskole før han fortsetter:
-De fleste av våre kunder er de som ikke tok lappen som 18-åringer, men som ser behovet for det senere i livet. Motivasjonen er ofte høy, fordi de skjønner at det lønner seg. Har man høy motivasjon blir prosessen ofte morsommere fordi de opplever så mye mestringsfølelse.
Slik begynner du på lappen
Veien til førerkortet bør alltid starte på en parkeringsplass. Og allerede der bør du koble på trafikkskolen.
-Vi vil ha deg inn i bilen med oss allerede før du forlater parkeringsplassen. Det er for å få riktig innlæring ikke få med for mange uvaner, og sørge for at du øver på de riktige oppgavene ikke får dårlig opplæring av den som øvelseskjører med deg. Det grunnleggende er viktig, og du har det med deg hele veien. Får du inn det grunnleggende tidlig får du et godt grunnlag, og førerkortet blir faktisk mye billigere, forteller trafikklærer i Tempo Trafikkskole, Tormod Lunde.
Mange synes kanskje det er rart at regninga blir billigere av å starte på kjøreskole med en gang.
-Med et godt grunnlag kaster du ikke bort tid på å lære deg ting som å håndtere bilen. Da kan du bruke tiden med trafikklæreren på faktiske ting, og ikke ting som å starte og stoppe bilen. Hos oss får du hjemmelekser hver gang som du kan ta med deg i
-Den beste måten å lykkes med lappen på er å ha motivasjonen på plass, forteller Petter Myklebust i Tempo Trafikkskole før han fortsetter:
-De fleste av våre kunder er de som ikke tok lappen som 18-åringer, men som ser behovet for det senere i livet. Motivasjonen er ofte høy, fordi de skjønner at det lønner seg. Har man høy motivasjon blir prosessen ofte morsommere fordi de opplever så mye mestringsfølelse.
Slik unngår du krangling under øvelseskjøringen
Det er ikke uvanlig at det blir krangling og dårlig stemning i bilen når man øvelseskjører.
-Det er ikke rart det blir krangling når man skal forsøke å lære bort noe man har gjort i veldig mange år. Ofte kommer vi inn når den dårlige stemningen er et faktum. Våre råd er faktisk rettet mot eleven i dette tilfellet, forteller Tormod.
Nøkkelen ligger i å respektere den som øvelseskjører med deg, og lage gode avtaler.
-Som elev må du respektere at den som øvelseskjører med deg bruker sin tid på noe de er veldig gode på, men noe de ikke er utdannet til å lære bort. Det er lurt å gjøre avtaler på forhånd om at nå er man elev og lærer, ikke far og datter eller kjærester.
-Respekter ledsageren din, og bli enige om at når dere går ut av bilen er dere ferdige med kjøringen, sier Tormod.
Det er også viktig å huske på at øvelseskjøring er gratis.
-Man må huske på at når man øvelseskjører betaler man ikke for tiden. Det er viktig og smart med gode pauser. Da kan du spandere en bolle på ledsageren din, og snakke om noe helt annet enn bilkjøring. Pust ut, og nullstill dere før dere setter dere inn i bilen igjen. Det er det sjelden vi kan ta oss tid til dette på en kjøretime, selv om eleven har godt av det, forteller Petter.
Dette gjør du mellom kjøretimene og øvelseskjøringen
Mange av Tempo Trafikkskoles elever er voksne, og alle har ikke mulighet til å øvelseskjøre privat. Da er det lurt å gjøre det beste ut av tiden mellom kjøretimene.
-Det viktigste er å tenke på bil, trafikkregler og kjøring mellom timene. Les teoriboka, bruk en app, følg med på hvordan bussen kjører eller spør den du sitter på med hvorfor han gjør som han gjør bak rattet. Om det så er å sette seg ned og tegne en rundkjøring hjemme, har du gjort deg enda bedre rustet for neste kjøretime, tipser Tormod.
Det samme gjelder om du har muligheten til å øvelseskjøre. Gjør hjemmeleksene du får fra trafikklæreren din, da får du godt utbytte av tiden mellom timer, og sparer penger i det lange løp.
Slik består du teoriprøven
Trafikklærerne er samkjørte i at man bør lese til teoriprøven parallelt med øvelseskjøringen og kjøretimene.
-Jo mer teori du tilegner deg ved siden av, jo bedre utbytte får du av tiden i bilen. Du kan selvfølgelig pugge til teoriprøven rett før og bestå, men det betyr ikke at du kan det. Du blir både en bedre sjåfør og sparer penger på kjøretimer om du tilegner deg teorien parallelt, sier Petter.
Begge anbefaler teoritentamen.no, og medfølgende app.
-Det er et helt fantastisk verktøy. Men det er viktig at man også gjennomfører kurset på nettsiden, ikke bare tar prøvene i appen. Du består kanskje, men det betyr ikke at du har lært deg noe, sier Tormod.
Når er jeg klar for oppkjøring?
Du er klar for oppkjøring når du kan svare ja på spørsmålet om du tror du kommer til å bestå. Selvinnsikt er kanskje det viktigste i denne prosessen, og husk at du faktisk skal være helt trygg på å kjøre alene når du har bestått. Se på førerprøven som en godkjenning til å ferdes trygt alene på veien, ikke en prøve som må bestås.
Trafikklæreren din vil også legge en plan for deg, og sammen finner dere ut av når du er klar. Det er verdt å merke seg at førerprøver blir lagt ut på Statens vegvesens nettsider 16 uker frem i tid. Ventetiden på oppkjøring er på 16 uker, men det kan plutselig dukke opp ledige timer på kort varsel – dette igjen er en grunn til å ta teoriprøven i god tid.
Hos Tempo Trafikkskole er vi opptatt av at du skal lykkes bak rattet. Kontakt oss her om du har spørsmål, eller hopp i det og bestill din første kjøretime nå.