Nyheter & Tips

Trafikklærerens beste tips til oppkjøringen

Trafikklærerens beste tips til oppkjøringen

Mange er nervøse før oppkjøringen, men så lenge du har kompetansen og mengdetreningen inne, er det ingen grunn til å stresse. Her får du trafikklærernes beste tips til hvordan du forbereder deg på best måte og hva du skal gjøre under selve oppkjøringen. 

Når tar man egentlig oppkjøring? 

Sammen med trafikklæreren din legger dere en plan for når du er klar for oppkjøringen, men det kanskje viktigste spørsmålet du må stille deg er «Tror jeg at jeg består oppkjøringen nå?». En oppkjøring er en prøve som skal bestås, men enda viktigere; et bevis på at du nå er i stand til å ferdes helt alene bak rattet på en trygg og forsvarlig måte. 

At du har god innsikt i egne ferdigheter og er ærlig med deg selv om hvilket nivå du er på er vesentlig for å både bestå og føle seg trygg under selve prøven. 

Du trenger ingen liksom-oppkjøring

Det er veldig sjeldent noen av våre elever har behov for en test-oppkjøring. I enkelte tilfeller hvor kandidatene er veldig nervøse på grunn av settingen, hender det vi setter opp en time med en annen trafikklærer for å ta brodden av nervøsiteten. 

Ikke ta imot ubedte råd 

Gjennom hele trafikkopplæringen kommer du til å møte på mange som vil fortelle deg om sin egen vei til førerkortet, sine opplevelser og følelser. Selv om rådene er velmenende kan de mange ganger ha motsatt effekt. Selv om et familiemedlem opplevde oppkjøringen som veldig skummel for 40 år siden, er opplevelser subjektive og slike fortellinger gjør ofte mer skade enn nytte. Stol på deg selv, trafikklæreren din og andre som vet hva du snakker om, og fokuserer på det du skal gjøre. 

Derfor har du oppvarmingstime før oppkjøringen

De aller fleste ønsker å ha en oppvarmingstime rett før oppkjøringen, det kan være veldig lurt. En oppvarmingstime er utelukkende for å roe ned nervøsiteten og varme opp litt før timen. Mange kjenner på presset og det kan være lurt med en rolig time med trafikklæreren din som kan gi deg betryggende ord og bekreftelsen på at dette kan du. En oppvarmingstime gir de fleste litt mer selvtillit før selve timen. 

Det er lov å gjøre feil under oppkjøringen

Underveis i trafikkopplæringen vil vi i Tempo Trafikkskole bruke tid på å berolige deg og forberede deg på førerprøven. Men det er viktig å huske på at det er lov å gjøre feil, også på oppkjøringen. Svinger du av på feil sted, er det ikke noe du trenger å bruke energi og krefter på å tenke på, det er sensors jobb. Ikke bruk tiden din på å tenke på hva du har gjort feil, legg alt fokuset på jobben du skal gjøre; kjøre trygt og sikkert. 

Slik holder du nervene i sjakk

Når du sitter i bilen, husk å puste og gi blaffen i sensor. Hør på hvor du skal kjøre, og gjør det du vet du er god på. Sensor kan virke skummel og særlig i uniform, men de aller fleste av dem har vært trafikklærere selv og vet hvordan du har det. Jobben deres er å avdekke om du har lært deg det du skal, har du det kan du senke skuldrene. 

Hvor skal jeg ta oppkjøringen? 

Mange lurer på om de skal ta førerprøven i Oslo, eller ta den på hjemstedet sitt hvor de er godt kjent. Trafikklærernes klare svar er «ta lappen der du bor!». Det er ikke noe poeng å ta oppkjøringen ute i distriktet fordi du ikke tør å kjøre opp i Oslo, når det er i Oslo du bor og er nødt til å kjøre. 

Slik foregår oppkjøringen

Under oppkjøringen er du for aller første gang fører av bilen, selv om sensor sitter ved siden av. Nå skal du ta selvstendige avgjørelser og vise at du er i stand til å ferdes uten at noen andre har ansvaret for kjøringen din. Sensor vil i utgangspunktet ikke si noe om kjøringen annet enn hvor du skal kjøre og gi deg beskjeder som “finn en egnet plass og snu”. 

Husk at det er du som bestemmer hva som skal skje i bilen. Du kan si til sensor at du ønsker å prate, eller at du vil ha det helt stille, begge deler er helt greit. 

En viktig ting å nevne er at mange prater i vei fordi de er litt nervøse, og glemmer å slutte å prate når de havner opp i en situasjon hvor man egentlig bare bør konsentrere seg om det man gjør. Er du litt forberedt på dette på forhånd, og vet at sensor ikke vil bedømme deg avhengig av om du prater eller ikke, er det lett å unngå denne situasjonen. 

Dette legger sensor vekt på under oppkjøringa 

Sensors jobb er å registrere hvordan du kjører, og om du har nådd opplæringsmålene du skal. Ting det legges vekt på er: 

-God bilbehandling

-At du kjører økonomisk og behagelig 

-At du kjører på en tydelig og sikker måte, og bidrar til god trafikkavvikling

-At du kjører forutseende og tar hensyn til andres behov

-At du samhandler godt med andre trafikanter

De fleste består – men dette gjør du om du stryker 

Statistisk sett er det mange flere som består førerprøven, enn de som stryker. Får du ikke bestått, ikke se på det som et nederlag men en mulighet til å bli en skikkelig trygg sjåfør til neste forsøk. 

Du må vente minst fire uker før du kan kjøre opp på nytt. Da er det viktig at du bruker tiden godt til neste gang, og øver på tilbakemeldingene du har fått fra sensor og ting du føler deg litt usikker på. Dra tilbake på kjøreskolen og få en grundig gjennomgang av det som gikk feil. 

Sensor fyller ut et vurderingsskjema du får tilsendt i din digitale postkasse, her får du informasjon du kan bruke når du forbereder deg til din neste, og antageligvis siste oppkjøring! 

Vi er dedikerte til å gi deg den beste veien til førerkortet!

Ta kontakt eller bestill kjøretime idag for å komme i gang!

Denne nettsiden bruker cookies

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen på nettstedet vårt og for personlig tilpasning av annonser. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Avvis alle